اقتصادی

قانون جدید بازنشستگی اعلام شد: شرط ۳۵ سال سابقه برای برخی بیمه‌شدگان

5
(1)

بالاخره جزئیات قانون جدید بازنشستگی در چارچوب قانون برنامه هفتم توسعه توسط سازمان تأمین اجتماعی اعلام شد. بر این اساس، بیمه‌شدگانی که کمتر از ۱۵ سال سابقه دارند، تنها از این پس با تکمیل ۳۵ سال سابقه بیمه‌پردازی می‌توانند بازنشسته شوند. این تغییرات با هدف اصالح پارامتریک و واقعی‌سازی شرایط بازنشستگی اعمال شده است.

بشیر عمرانی، مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین اجتماعی، با تشریح تغییرات قوانین بازنشستگی اعلام کرد که بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، بیمه‌شدگانی که کمتر از ۱۵ سال سابقه دارند، از این پس تنها با تکمیل ۳۵ سال سابقه بیمه‌پردازی می‌توانند بازنشسته شوند.

وی افزود برای بیمه‌شدگانی که بیش از ۲۸ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، شرایط بازنشستگی بدون تغییر باقی می‌ماند. اما برای سایر گروه‌ها، سنوات بیمه‌پردازی به صورت پلکانی افزایش می‌یابد. بر این اساس، برای دارندگان سابقه بیمه‌پردازی بین ۲۵ تا ۲۸ سال، به ازای هر سال کسری، ۳ ماه به سنوات آنان افزوده می‌شود. این افزایش برای دارندگان سابقه ۲۰ تا ۲۵ سال نیز به ازای هر سال کسری ۳ ماه و برای دارندگان سابقه ۱۵ تا ۲۰ سال، به ازای هر سال کسری ۴ ماه در نظر گرفته شده است. این افزایش سنوات تا زمان احراز شرایط بازنشستگی محاسبه و به سابقه بیمه‌گذاری افراد اضافه می‌شود.

عمرانی در ادامه درباره نحوه ثبت سوابق بیمه‌ای توضیح داد و گفت مطابق ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی، همه افرادی که در برابر دریافت مزد یا حقوق کار می‌کنند، مشمول این قانون هستند. پس از ارسال لیست حقوق و کارکرد توسط کارفرمایان، سوابق بیمه‌ای در پرونده افراد ثبت می‌شود. همچنین در بازرسی‌های کارگاهی، در صورت شناسایی کارکنان، سوابق آنان پس از طی مراحل قانونی لحاظ خواهد شد. وی تصریح کرد که صاحبان مشاغل آزاد و متقاضیان بیمه اختیاری نیز می‌توانند با انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه، برای خود سابقه ایجاد کنند.

مدیرکل نام‌نویسی سازمان تأمین اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد همه بیمه‌شدگان می‌توانند با ثبت‌نام در درگاه خدمات غیرحضوری سازمان به نشانی اینترنتی www.es.tamin.ir سوابق خود را مشاهده و در صورت وجود مغایرت، اعتراض خود را ثبت کنند. او یادآور شد از سال ۱۴۰۳ نیز پیامک‌های اطلاع‌رسانی شامل میزان کارکرد، دستمزد و عنوان شغلی به بیمه‌شدگان ارسال می‌شود تا از صحت اطلاعات خود مطمئن شوند و در صورت مشاهده هرگونه مغایرت، از طریق سایت یا شعب سازمان برای اصالحات لازم اقدام نمایند.

این پست چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 5 / 5. نمایش نتایج: 1

تاکنون هیچ رأیی ثبت نشده است! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا